luni, 23 noiembrie 2009

METODOLOGIA MEMORIA HOLOCAUSTULUI

Nr. 43246 bis/23.09 2009
APROB
SECRETAR DE STAT,
Adriana Doina Pană
AVIZ
DIRECTOR GENERAL,
Liliana Preoteasa
METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂSURĂRII CONCURSULUI NAŢIONAL "MEMORIA HOLOCAUSTULUI"
Argument
În actul final de acuzare în cadrul procesului de la Nürenberg, intentat conducătorilor nazişti, se menţiona: "Cele mai bestiale crime au fost plănuite şi săvârşite de nazişti împotriva evreilor. Istoria nu cunoaşte crime îndreptate simultan împotriva unei mase de oameni, crime săvârşite cu asemenea cruzime premeditata."
Cunoaşterea şi conştientizarea, de către copii si tineri, a istoriei Holocaustului, constituie motivaţia fundamentală a demersului educaţional propus de către Direcţia Generala pentru Învăţământ Preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei si Cercetării, prin acest concurs naţional.
"Memoria Holocaustului" constituie, totodată, un răspuns oportun în plan educaţional, cerinţei actuale de formare a viitorului cetăţean al spaţiului european, în perspectiva apropiatei integrări a ţării noastre în Uniunea Europeana.
Consideram că propunerea noastră este cu atât mai necesară cu cât, în lumea contemporană, asistam încă la manifestări de rasism, antisemitism, discriminare, violenţă, intoleranţă, acţiuni ale extremei drepte, ale mişcărilor neofasciste şi xenofobe.
Concursul Naţional "Memoria Holocaustului" va fi organizat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în colaborare si parteneriat cu Biroul de Informare al Consiliului Europei la Bucureşti, cu Asociaţia de Prietenie România – Israel, cu Asociaţia Evreilor Români Victime ale Holocaustului (AERVH)

MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI INOVĂRII
Direcţia Generală Educaţie Timpurie Şcoli, Performanţă şi Programe
Str. G-ral Berthelot nr. 28-30, sector I, Bucureşti
Tel 405 62 24, fax: 313.55.47
1
2. Obiectivele concursului
-Prezentarea şi conştientizarea problematicii Holocaustului, a semnificaţiei acestuia ca o încălcare brutală, gravă a primului drept al omului – dreptul la viaţă.
-Formarea şi dezvoltarea, la elevi, a comportamentului tolerant, democratic, a spiritului civic, a deprinderilor de participare la o comunitate fără manifestări de rasism, antisemitism, violenţă, discriminare, intoleranţă.
-Evaluarea competenţelor elevilor de raportare şi valorizare a modului în care mass-media prezintă acest moment istoric.
-Cunoaşterea şi interpretarea surselor istorice
-Evaluarea modalităţilor originale de exprimare plastică a elevilor.
Etapele concursului
-etapa judeţeană, municipiul Bucureşti – luna aprilie
-etapa naţională 12-15 iulie 2010, Braov, judeţul Braşov. La etapa naţională se califică câte un elev de gimnaziu şi un elev de liceu.
Durata probelor de concurs
Durata probelor este de două ore la gimnaziu şi de trei ore la liceu
Probele de concurs
a)pentru gimnaziu:
La ambele probe ale concursului reprezentrea este individuală. Pot participa numai elevi din clasa a VII-a.
Probele de concurs constau în:
-probă scrisă de evaluare a cunoştinţelor însuşite din manualele de istorie şi bibliografia referitoare la problematica Holocaustului.
-elaborarea unui afiş, poster sau lucrare plastică (dimensiunea 60 x 90); pot fi folosite decupaje de presă, materiale printate, fotografii, copii xerox, acuarele etc., precum şi materiale pregătite înaintea începerii probei. Realizarea efectivă a lucrării în tehnica colajului sau oricare alte tehnici grafice se va face în timpul concursului. Tema lucrării va fi centrată pe Holocaust.
b)pentru liceu:
La ambele probe ale concursului reprezentarea elevilor este individuală. Pot participa elevi din clasele a X-a sau a XI-a.
Probele de concurs constau în:
-probă scrisă de evaluare a cunoştinţelor conţinute în manualele de istorie şi bibliografia referitoare la problematica Holocaustului;
-comentariu, oral pe baza unui material de presă scris sau a unui film documentar.
-la etapa judeţeană/municipiul Bucureşti, atât pentru gimnaziu cât i pentru liceu subiectele, sub formă de grilă, sunt realizate de comisia de organizare şi evaluare judeţeană
5. Evaluarea probelor
La gimnaziu:
Evaluarea probelor va fi realizată de o 1 comisie de specialitate formată din 4 profesori:
2
-proba scrisă este evaluată de 2 profesori de istorie -gimnaziu
-proba practică este evaluată de un profesor de arte vizuale şi de un profesor de istorie-gimnaziu
La liceu:
Evaluarea probelor va fi realizată de o 1 comisie de specialitate formată din 4 profesori
-proba scrisă este evaluată de 2 profesori de istorie-liceu
-comentariul de presă/film este evaluat de 1 profesor de limba şi literatura română şi un profesor de istorie de liceu.
Evaluarea fiecărei probe se face cu un punctaj de la 10 la 100..
La etapa naţionala, în caz de egalitate a punctajelor finale a doi sau mai mulţi participanţi, ierarhia finală, în vederea premierii, va fi stabilită, prin luarea în considerare a celui mai mare punctaj la proba de cunoştinţe. Dacă şi în acest caz există egalitate ierarhia finală, în vederea premierii, va fi stabilită ţinând cont de punctajul obţinut de participanţi la etapa judeţeană.
7.Componenţa comisiilor
a.la nivel judeţean,
. Comisia de evaluare va fi aprobată de către inspectoratul şcolar general/al municipiului Bucureşti. Comisia este compusă din:
-preşedinte- un inspector şcolar general adjunct
-vicepreşedinte- inspectorul şcolar de specialitate din judeţ/municipiul Bucureşti;
-1 secretar, un profesor pentru ambele subcomisii( gimnaziu, liceu);
- 8 membri, profesor cu experienţă în astfel de activităţi (4 pentru disciplina istorie, unul pentru disciplina limba şi literatura română şi unul disciplina arte plastice).
b.la nivel naţional
Componenţa comisiei va fi aprobată de conducerea
M. E.C.I. Comisia este formată din:
-preşedinte, cadru didactic din învăţământul universitar;
-vicepreşedinte, inspectorul general de istorie din M.E.C.I.
-1 secretar - profesor cu experienţă în astfel de activităţi, pentru ambele subcomisii(gimnaziu, liceu);
-8 membri, profesori de specialitate (4 pentru disciplina istorie, unul pentru disciplina limba şi literatura română şi unul disciplina arte plastice).
- Atât în comisia judeţeană, cât şi în cea naţională nu pot participa cadrele didactice care au elevi în concurs.
3 4
8. Dispoziţii finale
Până la data de 30 aprilie 2010, vicepreşedinţii comisiilor judeţene/municipiul Bucureşti sunt obligaţi să trimită la M.E.CI-D.G.E.T.P.P.,în atenţia inspectorului de istorie, Doru Dumitrescu, următoarele date: numele şi prenumele elevilor de gimnaziu şi liceu calificaţi pentru etapa naţională, clasa, unitatea şcolară de la acesta provine, punctajul obţinut, profesorul/profesorii care l-au pregătit. Materialele trimise vor avea semnătura inspectorului şcolar general şi a vicepreşedintelui comisiei judeţene. Informaţiile vor fi trimise prin fax la numărul 021/ 313 5547 sau 021/311.23.81.
Premiile si diplomele pentru locurile I, II si III vor fi acordate în conformitate cu normele din articolul 47 din Regulamentul de organizare şi desfăşurare a concursurilor şcolare (OMEC Nr. 3109/2002).
Eventualele contestaţiile se rezolvă în conformitate cu prevederile art 44 şi 45 din Regulamentul de organizare şi desfăşurare a concursurilor şcolare (OMEC Nr. 3109/2002). Nota acordată iniţial se modifică prin creştere sau prin descreştere dacă, între nota iniţială şi nota de la contestaţii, există o diferenţă de cel puţin 10 puncte ( în cazul sistemului de notare de la 0 a 100). Hotărârile comisiilor de contestaţii, la orice etapă sunt definitive.
Lucrările premiate vor fi păstrate timp de un an de zile în arhiva şcolii sau a inspectoratului care a organizat etapa finală a concursului, dacă există acordul autorului/autorilor.
INSPECTOR GENERAL,
Doru Dumitrescu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu